آینده تامین سرمایه شرکت‌ها و تامین مالی استارتاپ‌ها و بازار ارزهای دیجیتال

دنیا به سرعت در حال تغییر و به روزرسانی یا بهتر بگوئیم، آپگرید است. مخصوصاً از سال ۲۰۲۰ به بعد شاهد تحولاتی در فناوری هستیم که سابقاً فقط در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌شد آنها را جستجو کرد. از جمله این فناوری‌ها می‌توان از پهپادها نام برد که امروزه حتی در قالب یک اسباب بازی می‌تواند در اختیار نوجوانان قرار گیرد.

در حوزه فینتک هم ارزهای دیجیتال یا همان کریپتو کارنسی‌ها در ابتدای دوران بلوغ خود قرار گرفتند به نحوی که در اواخر سال ۲۰۲۱ و اکنون، در هر هفته، از گوشه و کنار جهان اخباری مبنی بر پیوستن شرکت‌ها و بانک‌ها و رستوران‌ها و سایر مؤسسات مالی و غیر مالی و حتی دولت‌ها به این دوران به گوش می‌رسد.

حتی در حوزه تامین مالی، مفاهیمی نظیر تامین مالی جمعی یا همان Crowd Funding معرفی شده و در حوزه تامین سرمایه نیز ربات‌های معامله‌گر اتوماتیک و الگوریتم‌های معاملاتی، وارد عرصه رقابت با یکدیگر شده‌اند طوریکه حتی مسابقاتی هم در این زمینه در سراسر جهان برگزار می‌شود و بهترین ربات‌ها و الگوریتم‌ها راه خود را به سوی سبدگردان‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارکزارهای بورس پیدا می‌کنند.

اما اگر کمی زیربنایی تر به حوزه تامین سرمایه نگاه کنیم میبینیم که در حدود نزدیک به صد سال است که شرکت‌ها از طریق عرضه در بازارهای سرمایه یا به زبان ساده‌تر، بورس، اقدام به تامین قسمتی از سرمایه مورد نیاز برای نقدینگی، تولیدات و خدمات خود یا طرح‌های توسعه ایِ در دست، می‌کنند.

بنظر نوتاش، دوران این سبکِ سنتیِ تامین سرمایه به سرآمده و نهایتا تا کمتر از ده سال دیگر این سبک تامین مالی جای خود را به تامین مالی غیرمتمرکز از طریق استخرهای نقدینگی ارزهای دیجیتال صورت خواهد پذیرفت. هم اکنون (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) حجم بازارِ تمامی ارزهای دیجیتال حدود دو تریلیون دلار آمریکا ست. از طرف دیگر حجم بازارِ قسمتی از سهام شرکت اپل که در بورس عرضه و تامین شده هم در همین حدود است. این بدان معنی است که اگر تمامی ارزهای دیجیتال توسط دارندگانشان در یک استخر نقدینگی (Liquidity Pool) جمع شود (یا به عبارتی سهامگذاری کنند Staking)، تازه می‌توانند سرمایه مورد نیاز سهام عرضه شده اپل را تامین کنند.

با توجه به روند رو‌به‌رشد بازار ارزهای دیجیتال و گسترش ابزارهایی مانند سیستم‌های وام دهی و تامین مالی غیرمتمرکز در این بازارِ در حال بلوغ، راه زیادی تا آن نقطه که شرکت‌های کوچک تا متوسط و سپس شرکت‌های بزرگ بتوانند قسمتی از سرمایه خود را از این طریق تامین کنند نمانده.

بدیهی است، در این میان نقش کارگزارهای بورس هم به مرور کمرنگ میگردد زیرا کارگزاری‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال همانند صرافی‌های غیرمتمرکز (دکس DEX) به مرور جای آنها را خواهند گرفت.

نوشته‌های مشابه