اطلاعات و گزینه‌های زیاد

اطلاعات و گزینه‌های زیاد (موانع تفکر هوشمندانه – ۹)

در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیشتر از هروقت دیگه در انتخاب‌هایمان، گزینه‌های متنوع و بی‌شماری در اختیارمان است که این موضوع باعث سردرگمی ما و نهایتاً انتخاب اشتباه و افت کیفیت زندگی‌مان می‌شود و ما را دچار خستگیِ تصمیم‌گیری می‌کند.

انبوه اطلاعاتِ بیشتر لزوماً تصمیم‌های بهتر را تضمین نمی‌کند و برعکس، با وجودِ در دسترس بودنِ همه اطلاعاتِ مهم، اطلاعات اضافی ممکن است حتی وقت و پول ما را هدر دهد و باعث ضرر و زیان هم بشود. این را بدانیم بزرگترین مانع اکتشافات، جهل نیست بلکه توهم اطلاعات است.

بطور مثال ثابت شده با توجه به استرسِ ناشی از گزینه‌های فوق العاده زیاد، مغز آقایان در انتخاب همسر آینده نهایتاً متاسفانه فقط ۱ معیار را در نظر می‌گیرد و آن هم چیزی نیست جز جذابیتِ فیزیکی! چاره این است که:

قبل از بررسیِ گزینه‌های موجود، به دقت فکر کنیم که چی می‌خواهیم. معیارها و ویژگیهای مدنظرمان را بنویسیم و به آنها پایبند باشیم. و این نکته هم در نظر بگیریم که هیچوقت انتخاب کامل و بدون نقصی نخواهیم داشت.
همچنین، برای جلوگیری از خستگیِ تصمیم‌گیری و شارژ مجدد نیروی اراده، باید استراحتی کوتاه به جسم و فکرمان بدهیم، کمی قدم بزنیم و با خوردن یا نوشیدن، قند خون را دوباره بالا ببریم.

فهرست کامل سری مقالات موانع تفکر هوشمندانه را اینجا مشاهده کنید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه