بازارسازی برای ایده‌های بکر

بازارسازی برای ایده‌های بکر

ایجاد یک بازار کاملاً جدید برای محصول یا خدماتی که قبلاً وجود نداشته است، می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز باشد که نیاز به نوآوری، خلاقیت و ریسک‌پذیری زیادی دارد. یک رویکرد می‌تواند شناسایی یک نیاز یا خواستهٔ برآورده نشده در بازار و ایجاد محصول یا خدماتی باشد که به آن پاسخ دهد. این کار می‌تواند شامل انجام تحقیقات بازار گسترده برای درک مخاطبان هدف و نیازهای آنها باشد. رویکرد دیگر می‌تواند استفاده از فناوری‌ها یا روندهای نوظهور برای ایجاد یک بازار جدید باشد.

شناسایی نیازهای برآورده نشده

شناسایی نیازهای برآورده نشده بازار مستلزم درک مشتریان و نیازهای آنهاست. یک رویکرد، انجام «تحقیق بازار» و جمع‌آوری بازخورد از مشتریان بالقوه است. شما همچنین می‌توانید با کارشناسان صنعت صحبت کنید و از ابزارهای تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل برای ردیابی روندهای صنعت و شناسایی فرصت‌های استفاده نشده بهره بگیرید.

رویکرد دیگر نگاه به «کاربران غیر متعارف» است. اگر فقط کاربران اصلی خود را مطالعه کنید، ممکن است بازارهای جدید را از دست بدهید. برای کاربران غیر متعارف، می‌توانید استراتژی تلسکوپ یا کالیدوسکوپ را امتحان کنید. استراتژی تلسکوپ در مورد تمرکز بر کاربران پیرامونی، کاربران افراطی یا غیرکاربران است.

استراتژی تلسکوپ یا کالیدوسکوپ چیست و چگونه از هر کدام استفاده کنیم؟

جستجوی نیازهای برآورده نشده شامل دو رویکرد اصلی است: بهبود دید خود از کاربران جریان اصلی و به چالش کشیدن دیدگاه خود با نگاه کردن به کاربران غیر متعارف. در هر رویکرد، می توانید تمرکز محدودی داشته باشید یا دید وسیع‌تری داشته باشید. می‌توانید از نزدیک به کاربران خارج از هسته خود (استراتژی تلسکوپ) نگاهی بیندازید یا به دنبال نمای وسیع‌تری از الگوهایی باشید که آنها به صورت گروهی نشان می‌دهند (استراتژی کالیدوسکوپ).

استراتژی تلسکوپ شامل تمرکز بر تک تک کاربران غیر متعارف و تجربیات آنها است. این می‌تواند به شما کمک کند نیازهایی را که توسط گروه های متمرکز، مصاحبه ها یا پرسشنامه‌ها ظاهر نمی‌شود، تشخیص دهید. استراتژی کالیدوسکوپ شامل نگاهی گسترده‌تر به کاربران غیر متعارف به عنوان یک گروه برای شناسایی الگوها و روندهایی است که می تواند تحقیقات آینده در مورد تصمیمات مصرف‌کننده، محصولات و خدمات، یا موضوعات بحث‌برانگیز را هدایت کند.

مطالعه در خصوص کاربران غیر متعارف چگونه منجر به بازارسازی می‌شود؟

کاربران غیر متعارف کاربرانی خارج از مخاطب اصلی شما هستند. آنها می‌توانند شامل کاربران پیرامونی، کاربران افراطی یا غیرکاربران باشند. با مطالعه کاربران غیر متعارف، می‌توانید بینش‌هایی در مورد بازارهای جدید و نیازهای برآورده نشده‌ای کسب کنید که مخاطب اصلی هدف شما ممکن است نداشته باشند. به عنوان مثال، اگر محصول شما جوانان بالغ را هدف قرار می‌دهد، مطالعه نیازها و ترجیحات افراد مسن یا کودکان می‌تواند فرصت‌های جدید بازار را نشان دهد.

کاربران غیر متعارف بسته به محصول یا خدمات شما و مخاطب اصلی شما می‌توانند متفاوت باشند. چند نمونه از کاربران غیر متعارف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر محصول شما برای جوانان بالغ هدف قرار می‌گیرد، کاربران غیر متعارف می‌توانند شامل بزرگسالان یا کودکان باشند.
  • اگر محصول شما به سمت یک منطقه جغرافیایی خاص متمرکز است، کاربران غیر متعارف می‌توانند شامل افرادی از مناطق یا کشورهای دیگر باشند.
  • اگر بازار محصول شما در یک صنعت خاص ارائه می‌گردد، کاربران غیر متعارف می‌توانند شامل افرادی از صنایع دیگر نیز باشند.

مطالعه کاربران غیر متعارف می‌تواند فرصت‌های جدید بازار را با ارائه بینشی در مورد نیازها و ترجیحات کاربران خارج از مخاطب اصلی هدف شما آشکار کند. با درک نیازهای کاربران غیر متعارف، ممکن است بتوانید نیازها یا خواسته‌های برآورده نشده ای را که محصول یا خدمات شما می‌تواند برطرف کند، شناسایی کنید. این می‌تواند شامل تطبیق محصول یا خدمات موجود شما برای رفع نیازهای کاربران غیر متعارف یا توسعه محصولات یا خدمات جدید به طور خاص برای آنها باشد.

جمع آوری بازخورد  از مشتریان بالقوه

راه‌های مختلفی برای جمع آوری بازخورد از مشتریان بالقوه وجود دارد. یک رویکرد، انجام نظرسنجی یا مصاحبه برای درک نیازها و ترجیحات آنهاست. همچنین می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی یا انجمن‌های آنلاین برای جمع آوری بازخورد و تعامل با مشتریان بالقوه استفاده کنید. روش دیگر این است که گروه‌های متمرکز یا جلسات تست کاربر را برای جمع آوری بازخورد در مورد محصول یا خدمات خود انجام دهید.

انجام نظرسنجی ها

انجام نظرسنجی یک راه عالی برای جمع آوری بازخورد از مشتریان بالقوه است. برای ایجاد نظرسنجی‌های موثر بازخورد مشتری، باید هدف خود را به وضوح مشخص کنید و «چرائیِ» پشت نظرسنجی خود را شناسایی کنید. همچنین باید سؤالات بی طرفانه و ساده بنویسید، از سؤالاتی که باعث پاسخ طولانی یا منجر به پاسخ خاصی می‌شود اجتناب کنید و نظرسنجی خود را از طریق کانال‌های مرتبط ارسال کنید و مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید.

می‌توانید از ابزارهای نظرسنجی برای ایجاد و تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌های خود استفاده کنید، نظرسنجی خود را کوتاه نگه دارید و انگیزه‌هایی را برای تکمیل آن فراهم کنید. به مشتریان خود گزینه‌هایی مانند انتخاب «دیگر» یا «رد شدن» بدهید و همیشه پیگیر مشتریان خود باشید و از بازخورد آنها تشکر کنید.

چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای جمع آوری بازخورد استفاده کنم؟

راه‌های مختلفی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای جمع آوری بازخورد از مشتریان وجود دارد. یکی از راه‌ها توزیع نظرسنجی در سایت‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها است. می‌توانید پیوندی به یک نظرسنجی در یک پست وبلاگ، استاتوس فیس‌بوک، توییت، پست اینستاگرام یا هر روش دیگری برای اشتراک‌گذاری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای افزایش بازدید و تشویق مردم به شرکت در نظرسنجی ارسال کنید.

همچنین می‌توانید از پاسخ‌دهی خودکار پست فیس‌بوک استفاده کنید، که یک چت‌بات فیس‌بوک است که پیامی مستقیم برای هر کسی که روی یک پست فیس‌بوک نظر می‌دهد ارسال می‌کند. روش دیگر ایجاد نظرسنجی با استفاده از ویژگی‌های داخلی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و استوری‌های اینستاگرام است.

گروه‌های تمرکز چیست؟

گروه تمرکز یک روش تحقیقی است که گروه کوچکی از افراد را گرد هم می‌آورد تا به سؤالات در یک محیط تعدیل شده پاسخ دهند. این گروه بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی از پیش تعریف‌شده انتخاب می‌شود و سؤال‌ها برای روشن کردن موضوع مورد علاقه طراحی شده‌اند.

گروه‌های کانونی نوعی تحقیق کیفی هستند. مشاهدات پویایی گروه، پاسخ‌های آن‌ها به سؤالات گروه متمرکز، و حتی زبان بدن آن‌ها می‌تواند تحقیقات آینده را در مورد تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کننده، محصولات و خدمات، یا موضوعات بحث‌برانگیز راهنمایی کند. گروه‌های کانونی اغلب در رشته‌های بازاریابی، علوم کتابداری، علوم اجتماعی و تحقیقاتِ کاربر استفاده می‌شوند.

بازارسازی کی‌اف‌سی KFC

KFC (مرغ سرخ‌شده کنتاکی) توسط سرهنگ هارلند سندرز، کارآفرینی که فروش مرغ سوخاری را از رستوران کنار جاده خود در کوربینِ کنتاکی، در دوران رکود بزرگ آغاز کرد، تأسیس شد. سندرز پتانسیل دادن حق امتیاز به رستوران را شناسایی کرد و اولین فرنچایز «مرغ سرخ شده کنتاکی» در سالت لیک سیتی، یوتا، در سال ۱۹۵۲ افتتاح شد.

KFC مرغ را در صنعت فست فود محبوب کرد و با به چالش کشیدن سلطه تثبیت شده همبرگر، بازار را متنوع کرد. این بنیانگذار یعنی «سرهنگ سندرز» به یک چهره برجسته تاریخ فرهنگی آمریکا تبدیل شد و تصویر او همچنان به طور گسترده در تبلیغات KFC استفاده می‌شود.

نوشته‌های مشابه