استراتژی بازاریابی محتوا محور برای ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به بازار

برای شکست دادن غول‌های بازار باید متفاوت فکر کنید

ممکن است داستان مبارزه حضرت داوود را در مقابل جالوت شنیده باشید. داوود پسر کوچکی بود که هیچ شانسی برای شکست چنین جنگجوئی به جز ایمان به خدا و تعداد معدودی قلوه سنگ نداشت. داوود جالوت را شکست. جالوت هر مزیت ممکن را برای پیروزی داشت. توانایی فوق العاده‌ای داشت. مجهز به انواع سلاح‌ها، با تجربه و آموزش دیده و نبرد دیده بود و از هیچ چیز نمی ترسید. کاملاً دارای اعتماد به نفس بود و حدود دو متر و بیست سانتیمتر قد داشت. و در طرف دیگر داوود را داشتیم که کوچک و کاملاً از پیش شکست خورده به نظر می‌رسید. اما داوود پیروز شد زیرا اعتماد عمیقی به پروردگار داشت و بر غول به ظاهرشکست ناپذیر این نبرد پیروز شد. داوود به دلیل ایمان به خدا جالوت را شکست داد. البته داوود به پیروزی اطمینان داشت زیرا خداوند با او بود.

افسانه داوود و جالوت در کتب دیگر با جزئیات بیشتر نقل شده. حال ابتدا بگذارید نگاهی دقیق تر به جالوت بیندازیم. به نقل از آن کتاب‌ها، جالوت در واقع هیولای غول پیکری بود که حرکت بسیار کندی داشت. به علاوه که او حدود ۵۰ کیلوگرم زره پوشیده بود. از طرف دیگر نظریه‌ای وجود دارد که جالوت از عدم تعادل هورمون رنج می‌برده است که باعث می‌شود انسان به اندازه فوق العاده‌ای رشد کند. در این صورت بینایی وی نیز به احتمال زیاد مختل می‌شود.

حالا قضیه چطورهست؟ بله داوود از نظر قد کوچک بود، و می‌توانست جانوران بزرگ را از مسافت‌های بزرگ مورد هدف قرار دهد و به آنها حمله کند. او سبک و فرز بود. داوود می‌توانست به سمت یک هدف بدون لغزش حرکت کند و از دور حمله کند وهم پیروز شود. خدا داوود را با کمک به او برای تشخیص استراتژی و راهبرد بهتر مورد لطف خود قرار داد. قبل از شروع مبارزه، مبارزه تمام شد! داوود برنده شد زیرا بازی کاملاً متفاوتی نسبت به جالوت انجام داد. اگر داوود می‌خواست با جالوت طبق روش‌های سنتی، همانند مبارزه تن به تن عمل کند، شکست می‌خورد.

این همان اتفاقی است که تقریبا برای هر کارآفرین دارای ایده، می‌افتد. استارتاپ‌ها و کارآفرینان ونوآفرینان حقیقتا هیچ منبعی در مقایسه با شرکت های بزرگی که با آنها رقابت می کنند، ندارند. طبق آمار اداره کسب وکارهای کوچک آمریکا، اولین قدم برای شروع کسب و کار تدوین طرح توجیهی (Business Plan) یا همان برنامه کسب‌وکار است. طرح توجیهی استاندارد شامل مواردی از قبیل تعریف آنچه شما می‌فروشید و ایجاد یک برنامه فروش و بازاریابی است. من مطمئن هستم اگر هزاران طرح توجیهی مختلف را در وب جستجو کنید، همه آنها تقریباً یکسان به نظر می‌رسند. هر استارتاپ اساساً بازی را با همان قوانین انجام می‌دهد.

حتی پیتر تیل (Peter Thiel)، بنیانگذار پی پال و اولین سرمایه‌گذار خارجی در فیس بوک، تمام توجهات خود را در کتاب خود (صفر تا یک) به تولید «محصولی شگفت انگیز» که جهان تا به حال ندیده است متمرکز می‌کند. با اینکه پیتر توصیه‌هایی عالی به کارآفرینان ارائه می‌دهد اما دراین کتاب نیز یک فرضیه اصلی، همانند تمام توصیه‌های دیگر متخصصان، وجود دارد: «ابتدا یک محصول عالی ایجاد کنید».

اما نتایج این فرضیه اغلب عالی نیست. با توجه به گفته دفتر سرشماری ایالات متحده، اکثر مشاغل در پنج سال اول خود شکست می‌خورند و آمارهای دیگری که در خصوص شروع و راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا استارتاپ وجود دارد در واقع نشان می‌دهند که احتمالاً اوضاع بسیار بدتر از این است.

پس چرا همه با همان روش به بازار می‌روند؟

آیا بشریت آنقدر از خلاقیت خالی شده که پذیرفته باشد تنها یک راه برای شروع و رشد یک کسب‌وکار نوپا وجود دارد؟

لب کلام این است که معتقدیم «تمرکز روی ایجاد مخاطب و سپس تعریف محصولات و خدمات»، روش بهتری برای ورود به بازار و راهی بهتر برای ایجاد یک تجارت پایدار است. یک کارآفرین یا بنیانگذار استارت‌آپ می‌تواند قواعد بازی را مانند داوود تغییر دهد و شانس موفقیت مالی و شخصی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

برایان کلارک بنیانگذار رسانه «کپی بلاگر» ایده‌های  شگفت انگیزی در مورد چگونگی بازاریابی آنلاین داشت. و متأسفانه یا شاید هم خوشبختانه، او محصولی برای فروش نداشت. برایان به مدت یک سال و هفت ماه مطالب شگفت انگیزی را بر اساس اصولی استوار، برای مخاطبان موردنظر تولید کرد. ایشان و وبلاگش به منبع تخصصی‌ای تبدیل شده که بدون نیاز به تبلیغات، مخاطب مناسبی را به خود جذب می‌کند و اکنون رسانه «کپی بلاگر» یکی از شرکت‌های نرم افزار به عنوان سرویس یا سرویس نرم افزاری (Software as a Service) به شدت رو‌به‌رشد در دنیا به حساب می‌آید.

ما قادر به کشف دهها کارآفرین با استفاده از همین فلسفه مشابه هستیم. به عبارت دیگر هزاران شغل از سراسر جهان از همین فلسفه به عنوان استراتژی ورود به بازار، استفاده خواهند کرد. نه تنها به این دلیل که شما در درجه اول و به طور مستقیم پایگاهی از مخاطبان وفادار را بنا می‌کنید بلکه به این دلیل که داشتن یک تمرکز منحصر به فرد روی مخاطب، این درک را به شما می‌دهد که بهترین محصولاتی را که در نهایت واقعا مورد نیاز مخاطب باشند ایجاد می‌کنند.

تولید محتوا تنها یک روش برای جلب مشتری و پیشبرد کسب‌وکار نیست بلکه باعث ارتقای  و پیشرفت خود افراد تولیدکننده محتوا نیز می‌شود. و چون فرد را به فکر کردن وادار می‌کند، علاوه بر ارتقای مجموعه به پیشرفت خود افراد هم کمک می‌کند. با تولبد محتوا و دریافت بازخورد مشتری‌ها ، تصویر ذهنی تان ملموس تر و تاثیرگذار تر خواهد شد و این تصویر ذهنی محیط بر همه چیز می‌شود.

اغلب در طی این مسیر خواهید دید که محتواهای اولیه ما به شدت متفاوت از محتواهای کنونی ما هستند. در طول زمان، محتوا‌ها بهبود یافته‌اند و به نیاز مشتری‌ها نزدیک تر شده‌اند. و در حین این اتفاقات تولید‌کنندهٔ محتوا متوجهٔ نقطهٔ عطف خودش یعنی ارتباط بین دانش و مهارت و علاقه‌اش می‌شود.

این سری از مقالات به ما می‌گوید که روشی بهتر وجود دارد. الگوی بهتری که منجر به زندگی بهتر برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها شود. شما این فرصت را دارید که با یک استراتژی بهتر به مبارزه با غول‌های کسب‌وکار بروید و پیروز شوید.

قسمت دوم: بیانیه ماموریت بازاریابی محتوا یا همان بیانیه تحریریه

قسمت سوم: مراحل گام به گام جذب مخاطب میلیونی و درآمد میلیاردی

قسمت چهارم: استراتژی سبک (سخنرانی – بلاگ – کتاب)

قسمت پنجم: نکات کلیدی برای بهتر کردن استراتژی بازاریابی محتوای استارتاپ یا کسب‌وکار یا شرکت شما

قسمت ششم: جایگاه‌های شغلی مورد نیاز برای بازاریابی محتوای موفق در استارتاپ یا کسب‌وکار

 

 

نوشته‌های مشابه