جک دورسی Jack Dorsey

جک دورسی، پرواز از توئیتر تا اسکوئر

جک پاتریک دورسی (به انگلیسیJack Patrick Dorsey[۱] (زاده ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶) طراح نرم‌افزار آمریکایی، بنیانگذار و مدیر عامل پیشین توئیتر و اسکویر «شرکت پرداخت همراه» است که به عنوان یک نوآور برجسته شناخته شده است. دورسی در سنت لوییس، میسوری بزرگ شد. او تحصیلات عالی خود را از دانشگاه علم و صنعت میسوری آغاز کرد و بعد به دانشگاه نیویورک منتقل شد. در همین دانشگاه برای نخستین بار ایده خلق توییتر را ارائه داد.

جک دورسی از علاقه‌مندان به دنیای بیت‌کوین است و آینده آن را روشن می‌داند.[۲] در آوریل ۲۰۲۰ و پس از دنیاگیری کروناویروس، دورسی اعلام کرد برای مقابله با بیماری و کاهش آلام آن، مبلغ یک میلیارد دلار اهدا کرده‌است.[۳] این مبلغ که برابر ۲۸٪ دارای‌های شخصی دورسی است از سهام او در شرکت اسکویر تأمین می‌شود.[۴]

جک دورسی در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱ از سمت مدیر عامل اجرایی توییتر کناره‌گیری کرد و جای خود را به پاراگ آگراوال داد.[۵]

جک و دنیای رمزارزها

بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فین‌تک Square، مدیر عامل سابق توییتر، یکی از برجسته‌ترین صداهای طرفدار بیت‌کوین در سطح جهان است. جک در سال ۲۰۱۷ به شدت به بیت‌کوین علاقه‌مند شد و صدای مهمی در جنگ صلیبی بیت‌کوین بوده است. او که از طرفداران پرشور «خرید در کفِ قیمت» بود، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که هر هفته چندین هزار دلار را صرف خرید بیت‌کوین می‌کند.

جدا از دارایی‌های شخصی بیت‌کوین‌اش، اسکوئر پس از خرید مجموعاً ۴۷۰۹ بیت‌کوین در اکتبر ۲۰۲۰، یکی از سرمایه‌گذاران قابل توجه در بیت‌کوین است. در اواخر سال ۲۰۲۱، جک از سمت مدیرعامل توییتر کنار رفت تا خودش ریاست Square را بر عهده بگیرد.

افتخارات

او در سال ۲۰۰۸ از طرف MIT Technology TR35 به عنوان یکی از ۳۵ نوآور برتر جهان در سن ۳۲ سالگی معرفی شد.[۶]

در سال ۲۰۱۲ وال استریت ژورنال جایزه نوآوران سال را برای فناوری به جک دورسی اعطا کرد.

جک دورسی در سال ۲۰۱۲ در پنجمین دوره جایزه سالانه Crunchies به عنوان بنیانگذار سال نامگذاری شد.[۷]

در سال ۲۰۱۳ فوربس او را به عنوان واجد شرایط‌ترین مدارک در نظر گرفته بود.

در سال ۲۰۱۷ وال استریت او را در میان مدیران بدترین مدیران سال ۲۰۱۷ در آمریکا عنوان کرد.

جک دورسی در سال ۲۰۱۸ او در فهرست «بهترین مدیران اجرایی در جهان» مجله CEOWORLD رتبه ۴۰۴ را بدست آورد.

نوشته‌های مشابه