نادیده گرفتن تناقضات و تضادها و اخبار بد

نادیده گرفتن تناقضات و تضادها و اخبار بد (موانع تفکر هوشمندانه – ۱۹)

ما معمولا علاقه داریم فقط در معرض اخبار و اتفاقات و اطلاعات و نتایجی قرار بگیریم که باب میل ما است. به عبارت دیگر اگر به خبر یا اتفاق یا نتیجه‌ای برخوریم که بر خلاف میل و باور و اعتقاد ما باشد، اغلب آن را نادیده می‌گیریم یا آن را استثنا فرض می‌کنیم.

در صورتی که افراد هوشمند همواره این تضادها و تناقضات را به خوبی بررسی می‌کنند تا فرضیات ذهنی و اعتقادات و باورها و امیال و علاقه‌مندی‌های خود را به شکل مستمر در معرض آزمایش قرار دهند.

چه بسا روزی برسد که با بررسی مواردی که مخالفِ باورها یا علاقه‌مندی‌های ما هستند، متوجه شویم باید در فرضیات، باورهای ذهنی یا مسیرمان تجدید نظر کنیم.

حتی در اغلب استارتاپ‌ها شاهد آن هستیم که موفقیت، بیش از حد محتمل فرض می‌شود. اغلب نوآفرینان، تعدادِ بیشمارِ پروژه‌های شکست خورده را نادیده می‌گیرند و ذهن و نگاهشان متوجۀ معدود استارتاپ‌های موفق است.

البته نباید از ریسک پذیری غافل بود. در این مقاله می‌خواهیم به خودمان یادآوری کنیم که اگر در مسیرمان با نتاقضها و تضادها و رقبا و… مواجه شدیم، آنها را دست کم نگیریم و یک بار دیگر فرضیات خود را در برابر آن تضادها و تناقضات محک بزنیم تا بتوانیم در ادامه مسیر دچار توهم نشویم و هوشمندانه‌تر ریسک کنیم.

بسیاری از مدیران نیز از شنیدن اخبار بد فراری هستند یا اینکه همکارانشان، فقط اخبار خوشایندِ کسب‌وکار را به اطلاع مدیران می‌رسانند. در هر دو حالت مدیر کسب‌وکار در فضایی تحریف شده از وضعیت حقیقی، معمولا تصمیمات اشتباه یا غیر مؤثر می‌گیرد. در اینجا مدیران باید همکاران را تشویق کنند به آوردن خبرهای بد! آن هم خیلی زودتر از خبرهای خوب.

فهرست کامل سری مقالات موانع تفکر هوشمندانه را اینجا مشاهده کنید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه