نکات کلیدی برای بهتر کردن استراتژی بازاریابی محتوای استارتاپ یا کسب‌وکار یا شرکت شما

نکته اول، باید بهترین خودتان باشید

اغلب استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا این کار را انجام نمی دهند. بنابراین از خود این سوال را بپرسید که اگر استارتاپ یا محتوای شما از کره زمین ناپدید شود، آیا کسی دلش برای آن تنگ می‌شود؟ اگر کسی دلتنگ اطلاعات شما نشود، خیلی عقب هستید و کلی کار وجود دارد که باید انجام دهید . بنابراین با تعیین یک هدف، کار خود را شروع کنید و سپس فرآیندهای تولید محتوای خود را بازنگری و روی افراد و سایر منابع مناسب سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید به آن هدف برسید.

نکته دوم، شش ماه بدون ذکر محصول یا خدماتتان به تولید محتوای ارزشمند و به درد بخور ادامه دهید

این واقعاً کار سختی است که باید انجام دهید. هرچه بیشتر درباره خود صحبت کنید ، بیشتر بر تلاشهایتان برای بازاریابی محتوا تأثیر منفی خواهید گذاشت.

نکته سوم، مدل چهارپایهٔ ‌سه پا را دنبال کنید

تقریباً هر شرکت رسانه‌ای موفق در جهان از مدل چهارپایهٔ ‌سه پا استفاده می‌کند ، و این یعنی آنها برای دیجیتال ، نوعی کانال چاپی ، مانند مجله چاپی یا خبرنامه چاپی ،و  حتی به صورت حضوری برای یک رویداد مخصوص مشتری یا یک سری جلسات برای مشتری ایجاد می‌کنند. اگر شما با این فلسفه  ی تولید محتوا، از هر سه کانال به روشی معنی دار استفاده نکنید، نمی‌توانید واقعاً منبع پیشرو اطلاعات در صنعت و بازار گوشۀ (Niche Market) خود باشید.

امروزه فرصت بسیار خوبی برای استفاده از کانال‌های چاپی وجود دارد. بنابراین  به آن به چشمِ یک نمایشگاه تجاری که همه مشتریان شما در آن حضور دارند ، اما هیچ یک از رقیب‌های شما حضور ندارند فکر کنید. این همان جایگاه محتوای چاپی است. اگر واقعاً محتوای خوب و شگفت انگیزی در قالب یک مجله چاپی یا خبرنامه چاپی داشته باشید، واقعاً می‌توانید یک سهم بازار قابل توجه به دست آورید.

شماره چهار، تا جایی که می‌توانید از تبلیغات نیتیو (Native) استفاده کنید

از آنجا که ناشران برای زنده ماندن و رشد خود از تبلیغات نیتیو یا نامحسوس (به عنوان مثال: رپورتاژ آگهی) به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کنند، برندها و استارتاپ‌ها هم برای سرقت مخاطبانِ ناشران از تبلیغات نیتیو استفاده می‌کنند و آنها را به سایت خود سوق می‌دهند تا بتوانید مشترکان جدیدی بدست آورند. خیلی ساده است اما باید ببینید آیا ناشران دیجیتال (خبرگزاری‌ها و …) و چاپی (مجلات تخصصی و …) در صنعت یا بازار شما، چنین امکانی را در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌دهند یا خیر.

شماره پنج، بازاریابی از طریق «موج سواری خبری» را فراموش کنید

می دانید که برخی از رسانه‌ها با مطلب سازی در خصوص هر اتفاقات تازه و به روز، به دنبال افزایش بازدید وبسایت  یا حتی فروش روزنامه خود هستند حتی اگر به قیمت تجاوز به حریم خصوصی یک خانواده داغدار از یک حادثه تمام شود! برندها و ناشران دیگری وجود دارند که سعی می‌کنند از این طریق اخبار برای خود سودآوری داشته باشند و این کار بسیار نفرت انگیز است. تنها زمانی که می‌توانید در آن به بازاریابی به روش موج سواری خبری فکر کنید ، وقتی است که استراتژی بازاریابی محتوای شما کامل و بی نقص باشد باشد. تنها در این صورت به اندازه کافی آمادگی خواهید داشت تا با خطرات موج سواری مقابله کنید. بنابراین در ابتدا بر روی اطلاعات ثابت و با ارزش تمرکز کنید. متخصص صنعت و بازار خود شوید ، فرآیندهای کاری را به درستی انجام دهید و بسیار صبور باشید.

شماره ششم، غرق در یک کانال شوید

اغلب غول‌های رسانه ایِ امروز، با تسلط بر روی یک کانال قبل از راه‌اندازی کانال‌های اضافی شروع به کار کردند. آنها در ابتدا یا یک خبرنامه چاپی بودند یا یک رسانه تلویزیونی و یا یک وبلاگ ورزشی یا سیاسی بوند و سپس به مروز زمان با افزایش مخاطبان و مشترکین وفادار، در کانال‌های عرضه محتوا، تنوع ایجاد کردند.

این احتمال وجود دارد که با هر کانال جدیدی که به برنامه بازاریابی محتوا خود اضافه کنید ، کانالهای دیگری که قبلاً از آنها استفاده می‌کنید ، کیفیت کمتری پیدا کنند و تمرکز را روی آنها از دست بدهید. هر قدر تمرکز ما گسترده تر شود، محتوای ما نیز متنوع تر و در نتیجه متفاوت تر می‌شود. بنابراین، تمرکز را روی یک یا دو کانالی بگذارید که بیشترین ارزش را برای وقت و توجه شما داشته باشند، خلاق باشید. در توزیع محتوای استارتاپ و شرکت خود از طریق کانال‌ها خلاق باشید. از سایر کانالها نیز استفاده کنید تا محتوای کانالهای اصلی را تبلیغ کنند. حداقل برای مدتی بقیه کانالها را فراموش کنید و سپس به عقب برگردید و نتایج را بررسی کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

نکته هفتم، از اول به فکر آخر باشید!

اگر کتاب پرروش شما استفان کاوایس، با عنوان هفت عادت افراد بسیار مؤثر را خوانده باشید ، می‌دانید که این نکته همان دومین عادت است. فکر کنید که نهایتا چه می‌خواهید باشید و یا انجام دهید. این برنامه شما برای موفقیت است. اینکار به شما یادآوری می‌کند که شما که هستید. تمرکزتان را روی اهدافتان بگذارید و ایده‌های خود را به دنیای واقعی منتقل کنید.

اگر ندانید که از نظر محتوایی می‌خواهید چه چیزی باشید، پس وقتی که رشد کردید ، چگونه می‌توانید بفهمید که درمسیر صحیح هستید یا نه.

نکنه هشتم، عاشق محتوای خود نشوید!

همیشه بدانید که محتوا یا خدمت یا سرویس تولیدی شما نیاز به پیشرفت و بهبود و تغییر و مخصوصاً به روز رسانی دارد. شاید بعضی اوقات، تغییر یا حتی تعویض کامل آن چیزی که کسب‌وکارتان را بر آن نهادید و یا با آن آغاز کردید، بهترین و سخت ترین تصمیم کاری تان باشد.

نهم: به غریزه تان اعتماد کنید

اگر آمار و ارقام .و اعداد مشکلی ندارند ولی احساستان چیز دیگری می‌گوید همیشه به غریزه تان اعتماد کنید. این اعتماد ما بارها و بارها در کسب‌وکارهای نوپا نتیجه داده است و به آنها کمک کرده است.

دهم: به حرف دوستانتان گوش ندهید

اکثر دوستان تان ممکن است فکر کنند انتخاب مسیر کارآفرینی دیوانگی است. مجددا تاکید می‌کنیم که با غریزه تان پیش بروید ، با دوستانتان مهربان باشید اما نگرانی‌های آنان را زیاد جدی نگیرید.

یازدهم، تداوم و خلاقیت در تولید محتوا

همانطور که شبکه‌های خبری، خبرهای روزانه را پوشش می‌دهند؛ شما هم باید خبرهای مرتبط با صنعتتان را به شکل دوره‌ای و منظم پوشش دهید. در بیان محتوایتان خلاق باشید. مثلا به شکل تصویری، نوشتاری، موشن گرافیک، صوتی و هر روش نوین دیگر.

یکی از بهترین حالتها تولید حداقل یک محتوای جدید ماهانه است که البته با چاشنی خلاقیت شما می‌تواند به هر شکل دیگری هم باشد. تداوم در این کار بسیار مهم است. بعضی از کمپین‌ها ی محتوا چون مربوط به دورهٔ کوتاهی هستند، موفق نمی‌شوند. اگر قرار است کاری را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا هر طور دیگر انجام دهید، در آنکار تداوم داشته باشید. این کار می‌تواند تولید یک کتاب الکترونیکی و یا یک اینفوگرافی یا ساخت یک فیلم آموزشی یا هرچیز دیگری که با تولید فعلی شما در ارتباط است، باشد. مثل یک وبلاگ یا روزنامه الکترونیکی. کلید موفقیت در این کار تداوم آن است.

به یاد داشته باشید شما تنها یک پست در وبلاگ و یا ویدیو یا سپیدنامه نمی سازید؛شما یک داستان تعریف می‌کنید. این داستان‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی بیان شوند تا استراتژی محتوای شما گسترش پیدا کند. تمامی ایده‌ها داستانی در خودشان دارند که شما در حال تعریف آن داستان هستید. اگر باور دارید که داستان‌ها را می‌توان به روش‌های متفاوتی بیان کرد، در این رقابت یک قدم از سایرین جلوتر هستید.

دفعهٔ بعدی که در رابطه با یک پست در وبلاگ و یا یک ویدیو ایده‌ای به ذهنتان رسید، این نکته را به یاد بیاورید.بعد از اینکه یک داستان عالی برای تعریف کردن پیدا کردید،کارتان پایان نیافته است، در قدم بعدی به تمام روش‌هایی که می‌توانید (نوشته، عکس، اینفوگرافیک، ویدئو و …) آن داستان را بیان کنید فکر کنید.

چند نکته کوتاه

  • محتوا مهمتر از ارزش پیشنهادی است.
  • ارتباط با مشتری با پرداخت پایان نمی یابد.
  • بازاریابی چاپی با آگهی‌های تمام صفحه متوقف نمی‌شود.
  • با توجه به اینکه خود محتوا مهمتر از حواشی محتوا است، بازاریابی درونی همیشه بر بازاریابی خارجی مقدم است.
  • آموزش درونی و برقراری ارتباط با مشتری، حرف اول را می‌زند.
  • تمرکز روی آنچه مشتری می‌خواهد مهمتر از چیزی است که شما باید بفروشید.
  • رقیب کسب‌وکار یا استارتاپ شما می‌تواند همه چیز شما را کپی کند به غیر از نام تجاری شما.
  • نحوه برقراری ارتباط شما با مشتری، تمایز‌دهنده شما از رقبا است.
  • برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان باید اولین و بهترین انتخاب شما باشد.
  • بازاریابان در حال حاضر ناشرهم هستند ، اما اکثر آنها هنوز این موضوع را درک نمی‌کنند.
  • ناشران سنتی امروز از بازاریاب‌ها می‌ترسند.
  • بیانیه بازاریابی باید از کلیه برنامه‌های استراتژیک بازاریابی بهره ببرد.
  • استخدام یک ویراستار یک امر فانتزی یا فرمالیته نیست بلکه یک ضرورت است.
  • برای بیشتر سازمانها چه رسانه محور و چه کالا محور،همیشه کسی هست که چیزی را بفروشد. بله ، حتی در شرکتها و استارت‌آپ‌های رسانه‌ای.
  • ساختن کشتی محتوا در زمین‌های اجاره‌ای (شبکه‌های اجتماعی) همیشه یک سرمایه‌گذاری بد است
  • شما باید مشترکین ایمیلی خود را بسازید و روی چیزهایی مانند طرفداران و دنبال کنندگان و فالوئرها تمرکز نکنید.
  • ۹۰ درصد کل وب‌سایتها در مورد اینکه چقدر شرکت یا محصول عالی هست صحبت می‌کنند و نیازهای اطلاعاتی مشتریان را فراموش می‌کنند.
  • در پنج تا هفت سال آینده ، بیشتر مطالبی که مصرف کنندگان در آن مشارکت می‌کنند، از رسانه‌ها و سایت‌هایی خواهد بود که متعلق به افرادی همانند شمایی می‌باشد که اکنون این مطالب را می‌خوانید.
  • روند فروش سنتی تغییر کرده است و این محتوای مرتبط است که به یک سازمان یا مشتری اجازه می‌دهد تا وارد فرآیند خرید شود.
  • فرهنگ، استراتژی را از بین می‌برد. این بدان معنی است که برای موثر کردن بازاریابی، ما باید فرهنگ را تغییر دهیم.
  • مؤثرترین بازاریابان محتوا برنامه خود را مستند سازی و مدام به آن مراجعه می‌کنند.
  • مشتریان کسب‌وکار و استارتاپ ما می‌خواهند انگیزه و الهام بگیرند. آنها می‌خواهند از شما بشنوند اما نه فقط در مورد اطلاعات فروش و خدمات و محصولات شما.
  • دانش عمومی هرچند خوب و متنوع هم که باشد فایده زیادی نخواهد داشت. یکی از دلایل شکست بازاریابی محتوایی، کمبود فرد متخصص و در نتیجه کمبود محتوای تخصصی است
  • شما باید برروی یک چیز تمرکز کنید و آن دنبال‌کننده‌ها و مخاطبان و یا فالوورها هستند. وقتی شب می‌خواهید بخوابید باید به جذب آنها فکر کنید و وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید باید آنها را در ذهنتان داشته باشید

بنابراین به طور خلاصه کارهایی که شما باید انجام دهید (همانطور که در سری‌های گذشته از مقالات استراتژی بازاریابی محتوا محور در موردشان صحبت کردیم) شامل این موارد است:

  •  شما باید بیانیه ماموریت بازاریابی محتوای خود را ایجاد کنید.
  • برای محتوای خود باید یک هدف مشترک و مخاطب را تعیین کنید.
  • شما باید تصمیم بگیرید که در نهایت می‌خواهید مشترکین چه کاری انجام دهند.
  • و سپس شما باید به این سؤال پاسخ دهید که چگونه بدانیم در مسیر موفقیت هستیم یا خیر. آیا موضوع عمده‌ای هست که شما را به سمت موفقیت سوق دهد یا شما را از موفقیت باز دارد؟ اگر این چنین است شما باید آن را یادداشت کنید و اگر فکر می‌کنید که باید آنرا کنار بگذارید، باید آن را از کار خود خارج کنید و روی موفقیت متمرکز شوید.
  • مسیر موفقیت را هر چند وقت یک بار دوباره مرور کنید تا انگیزه خود را برای ادامه مسیر حفظ کنید

برای مشاهده لیست کامل سری مقالات «استراتژی بازاریابی محتوا محور برای ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به بازار» اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های مشابه