عقب انداختن کارها و تصمیمات

عقب انداختن کارها و تصمیمات (موانع تفکر هوشمندانه – ۲۰)

به تعویق انداختن کارها از بزرگترین اشتباهاتی است که مانع موفقیت شما و باعث ایجاد بی‌انگیزگی و در عین حال انباشت کارها و مسئولیت‌ها روی هم می‌شود. به تعویق انداختن نقطۀ مقابل تصمیم‌گیری و دشمن رایج آن است که باید بر آن غلبه کرد. صدها نفر از موفق‌ترین افراد دنیا در یک چیز مشترک هستند، آنها به سرعت تصمیم می‌گیرند و اگر لازم به تغییر تصمیمات باشد به آرامی آنها را تغییر می‌دهند. افراد ناموفق، هیچ وقت به تصمیم نهایی نمی‌رسند و اگر هم برسند بسیار آرام است و در اغلب موارد سریعا آنها را تغییر می‌دهند.

درست است که بعضی اوقات بخاطر طولانی یا پیچیده بودن یک کار یا پروژه، دچار بی انگیزگی یا خستگی می‌شویم اما این مشکل بزرگ یک راه حل ساده دارد: استراحت و رساندن مواد قندی به بدن!

رژیم غذایی مناسب و استراحت دادن به مغز کمک بسیار خوبی به بازیابی انرژی از دست رفته‌مان می‌کند اما همزمان باید از دو روش بسیار کارآمد دیگر هم استفاده کنیم تا ادامه و نهایتا اتمام کارهای در دستمان تضمین گردد.

اول اینکه از کارهایی که باعث منحرف شدن فکر و پاره شدن رشته افکارمان می‌شود دوری کنیم. چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی در طی روز و مخصوصا قبل از خواب و بلافاصله بعد از بیدار شدن، انجام همزمان چند کار و عدم تخصیص یک بازه زمانی کاری به خود و پاسخگویی به همه تماس‌ها، عدم داشتن برنامه خواب مشخص، و…، از آن دست کارهایی هستند که تمرکز شما را از بین می‌برند.

دوم اینکه خودمان برای خودمان یک بازه زمانی مشخص را مشخص نکنیم!!! بله، خودمان برای خودمان این بازه را تعیین نکنیم چون همیشه می‌توانیم بدون تعهد، از زیر کار شانه خالی کنیم بدون آنکه کسی متوجه شود. در عوض، درمورد کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و مدت زمان آن، با یکی از دوستان خود صحبت کنیم زیرا به محض اینکه در مورد کاری به دوستمان و مخصوصا اطرافیانی که با آنها آنقدرها هم صمیمی نیستیم توضیح دهیم، خود را متعهد به انجام آن در بازه زمانی‌ای می‌کنیم که به ایشان گفتیم و یا قول دادیم. حال چه از روی خجالت یا شرمندگی جلوی آنها یا بخاطر ضایع نشدن جلوی آنها و چه از روی تعهد و پشتکار خودمان، در هر حالت خودمان برنده‌ایم چون به برنامه زماندبندی اعلامی پایبند بودیم و کارهای در دست را نه تنها عقب نینداختیم بلکه در زمان مشخص انجام دادیم.

حتی اگر این دِدلاین (Deadline) را شخصی دیگر برای ما تعیین کند که چه بهتر. کمتر بخاطر داریم که از زمان تعیین شده توسط معلم یا استاد یا رهبر تیم یا ارشد نظامی، بی تفاوت گذشته باشیم.

فهرست کامل سری مقالات موانع تفکر هوشمندانه را اینجا مشاهده کنید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه