برای استارت‌آپ‌ها سئو (SEO) بهتر است یا گوگل ادز (Google Ads)؟

بنام خدا

همانطور که می‌دانید بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان Search Engine Optimization یک فرآیند هم آفلاین (داخل صفحات وبسایت) و هم آنلاین (خارج از وبسایت) است. یعنی هم باید محتوا و کلمات کلیدی و لینک‌ها و URL‌های داخل وب‌سایت و مدت زمانی که یک کاربر در صفحات وبسایت شما میگذراند و هم لینک‌هایی که از بیرون وبسایت به وبسایت شما هدایت می‌شود را طوری مدیریت کنید که «به مرور زمان» کم کم باعث گردد وب‌سایت شما به رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل برسد.

تا همینجا احتمالا به جواب سوال رسیدید. بله درست است، برای مراحل اولیه تولد و یا شکل گیری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا معمولا استفاده از گوگل ادز بهتر و پر بازده تر است. شاید در نگاه اول به نظر برسد در ابتدای شکل گیری یک استارتاپ، هزینه کردن برای تبلیغات گوگل ادز منطقی نباشد و فکر کنید با هزینه‌ای کمتر روی سئو بتوانید به همان نتایج برسید. ولی دقت داشته باشید که یک استارتاپ نیاز دارد «خیلی سریع رشد کند» و شناخته شود و با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارش، در نتای جستجوی گوگل بالا بیاید. این سرعت در SEO خیلی پایین است چون هوش مصنوعی گوگل به مرور زمان صفحات وبسایت شما را به شکل طبیعی و ارگانیک (Organic) ارزیابی و رتبه بندی می‌کند. اما در تبلیغات گوگل (Google Ads) شما با پرداخت وجه، گوگل را مجاب می‌کنید تا برای کلمات کلیدی تعیین شده از سوی شما، لینک وبسایت شما را بالای نتایج جستجوی گوگل یا حداقل در پایین صفحه اول نمایش دهد.

چه از سئو (SEO) استفاده کنید و چه گوگل ادز (Google Ads)، باید به تجربه کاربری در وب‌سایت کسب‌وکار خود خیلی توجه کنید. فرض کنید کلی برای گوگل ادز خرج کردید و یا چندین ماه روی سئو زمان و هزینه صرف کردید و توانستید تعداد زیادی مخاطب را با CTR بالا (Click-Through Rate) به سمت خود جذب کنید. اما کاربران بعد از دیدین صفحه اول وبسایت استارتاپ یا لندینگ پیجی که برای کسب‌وکار خود طراحی کردید بلافاصله از آن خارج می‌شوند و باعث افزایش نرخ پرش از صفحه (Bounce Rate) و یا نرخ خروج (Exit Rate) از وبسایتتان نزد گوگل و نهایتا پایین آمدن رتبه آن صفحه در گوگل می‌گردند. چرا؟ چون یا ظاهر صفحه یا لندینگ پیج شما مناسب نبوده یا محتوای مرتبط و به درد بخور برای آن کاربر در آن صفحه وجود نداشته یا از عبارات مناسب (Call To Action) برای فراخوانی و تشویق کاربر به کلیک و ادامه مسیر به داخل وبسایت کسب‌وکار شما استفاده نشده و یا دلایل دیگر که باعث شده کاربر تجربه خوبی در وبسایت یا همان ویترین استارتاپ شما نداشته باشد.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه