شروع یک استارت‌آپ و کسب‌وکار نوپا یا یک کار با حقوق ثابت؟

بنام خدا

چه چیزی را می‌توانید کنترل کنید؟ اگر تاکنون کتاب‌های رابرت کیوساکی را از سری کتاب‌های «پدر پولدار » خوانده‌اید ، ممکن است ریسک را کمی متفاوت‌تر از بسیاری از افراد بینید. در اینجا مروری بر تفکر آقای کیوساکی داریم:

اگر نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید یا ایمیلی ارسال کنید که به طور مستقیم بر نحوه عملکرد یک شرکت تأثیر بگذارید ، سرمایه‌گذاری در آن شرکت مانند قمار است.

ما ممکن است در بورس سرمایه‌گذاری داشته باشیم.  ولی، از آنجایی که من نمی‌توانیم مدیرعامل این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهیم تا تغییر را ایجاد کنیم ، این سرمایه‌گذاری برای ما همراه با ریسک است. اگر هیچ کنترلی در مورد تصمیماتی که اتخاذ شده ندارید ، فقط در یک بازی شانسی شرکت می‌کنید که در آن برخی از شرکتها به هر دلیلی ممکن است با گذشت زمان عملکرد بهتری داشته باشند و ارزش آن‌ها افزایش پیدا کند.

آیا شروع یک کسب‌وکار جدید ریسک بیشتری از داشتن یک کار ثابت دارد؟ شما واقعاً با ترک شغل و رفتن به دنبال یک مفهوم جدید ، ریسک می‌کنید. البته این یک حس طبیعی در شروع هر استارتاپ و کسب‌وکار نوپا است. اما در واقعیت، بعد از مدت زمانی که از کارآفرینی شما بگذرد ، متوجه می‌شوید که یکی از امن‌ترین و کم ریسک ترین حرکت‌های زندگی تان را انجام داده‌اید.

بسیاری از دوستانتان ممکن است شغل خود را از دست داده باشند. خیلی از معلمان حتی بسیار باهوش و محترم ، شبها و روزها را در نگرانی و امید به اینکه دوران کاری شان به خیر بگذرد و بتوانند شغل خود را حفظ کنند می‌گذراندند. ممکن است افراد فوق العاده با استعدادی بشناسیم که برای دیگران (کارفرمایان خود) می‌نویسند ، طراحی می‌کنند ، می‌سازند ، نقشه کشی می‌کنند ولی هر کاری که انجام می‌دهند، نهایتاً برای یافتن یک شغل پایدار برای حمایت از کانون خانواده خود به مشکل برخوردند.

اما برای کنترل هرچه بیشتر زندگی، ما کارآفرینان معتقدیم که حرکت ما از همهٔ حرکات کم ریسک تر است.

البته ما به آنچه که بسیاری از اعضای جامعه و دوستان برای کسب در آمد و امرار معاش و گذران زندگی انجام می‌دهند ، احترام می‌گذاریم. کاری که آنها انجام می‌دهند به بسیاری از افراد از جهات مختلف کمک می‌کند. ولی ما می‌خواهیم که شما هم کنترل خود را به دست آورید. این نکته را هم بدانید که همه برای کارآفرینی ساخته نشده‌اند.

اما چه کارمند باشید و چه کارآفرین و کارفرما، همواره باید این حقیقت را در ذهن خود داشته باشید که:

اگر صبح بیدار شدید و برای رفتن به محل کارتان اشتیاقی نداشتید، کار یا مدل کاری تان مشکل دارد.

برای رسیدن به موفقیت، ترکیبی منحصر به فرد از آگاهی، ریسک پذیری، برنامه‌ریزی، اشتیاق، ایمان، خیال پردازی، بلندپروازی، تداوم، بینش، رهبری، همکاری، تیم سازی، شبکه‌سازی، پشتکار، صبر و باور لازم است.

اما از طرف دیگر نیز معتقدیم انتخابهای به ظاهر امن و بدون ریسک که انجام می‌دهیم در واقع بسیار ریسکی هستند. در صورتی که هم اکنون تمام وقت در یک سازمان کار می‌کنید ،این سؤالات را درمورد شغل خود بپرسید:

  • آیا در فضای کاری خود روی امور، کنترل کافی دارید تا بتوانید سمت و سوی کسب‌وکار را تعیین کنید؟
  • آیا مدیرعامل یا مدیران ارشد سازمان، درخواست جلسه شما را میپذیرند و در واقع به شما گوش می‌دهند؟
  • شما می‌توانید در نقش فعلی خود چه کاری انجام دهید تا بتوانید نفوذ بدست آورید؟
  • آیا فرصتی برای شما وجود دارد تا بتوانید از فرصت شغلی خود استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر آینده خود داشته باشید؟
  • آیا شما روی دارایی‌هایی مثل املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ یا روی هر شرکت و فرد دیگر به جز خودتان؟ یا اینکه تمام پول خود را در چیزی مثل بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

ما در رسانه نوتاش امید داریم که کمی متفاوت به شغل و سرمایه‌گذاری‌های فعلی خود نگاه کنید تا بتوانید دنبال معدود مواردی که می‌توانید روی آنها کنترل داشته باشید بروید. از طرف دیگر با بررسی موانع تفکر هوشمندانه، شما را در این راه همراهی می‌کنیم تا همواره بتوانید با اتخاذ بهترین تصمیم ممکن، بهترین نتیجه را از مسیر کارآفرینی بگیرید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه