چرا به دنبال دفتر کار می‌گردید؟

چرا که نه؟ اگر مثل بسیاری دیگر فکر کنید که باید مانند یک شرکت واقعی دیده شوید و برای انجام این کار به یک دفتر فیزیکی در محلی واقعی نیاز دارید، حتما به دنبال دفتر کار می‌گردید. ممکن است کارمندان مایل به کار برای یک شرکت مجازی و به شکل دورکاری نباشند، شاید ما بهترین استعدادها را پیدا نکنیم، شاید  که به اندازهٔ کافی کاری و فعال نباشیم.

اما امروزه این طرز فکر کاملا درست نیست و رویکرهای دیگری هم وجود دارد. یکی از تصمیمات خوب استارتاپ‌ها در شروع کار، راه‌اندازی نکردن دفتر سنتی و فیزیکی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که اینترنت و اپلیکیشن‌های مختلف بستر خوبی برای دورکاری فراهم کرده‌اند. از طرف دیگر فضاهای کار اشتراکی (Coworking Spaces) زیادی در حال شکل گیری برای استارتاپ‌ها هستند تا کسب‌وکارهای نوپا بتوانند با کاهش چشمگیر هزینه‌های دفتر کار، تمرکز خود را روی مشتری و تیم سازی بگذارند.

اگر همچنان فکر می‌کنید دلیل منطقی برای راه‌اندازی یک دفتر مستقل دارید، بهتر است بدانید که محیط دفتر می‌تواند سازمان شما و هدف شما را تحت تاثیر قرار دهد. دلیل آن این است که:

اول، بهره وری. جلسات برای یک سازمان سمی هستند. اکثر جلسات نه تنها ضروری نیستند بلکه می‌توانند کل فرهنگ تمرکز سازمان بر مشتری را از بین ببرند. طبق یک نظرسنجی، تقریباً ۵۰ درصد از کارمندان می‌گویند که جلسات ساعت تلف شده شماره یک هنگام کار است. جلسات متعدد و طولانی و بی نتیجه موجب کاهش بهره وری می‌شوند.

سازمان‌های درگیر با جلسات بی شمار، توسط رقیب‌های کوچکتر و چابکتر که به خاطر برگزاری جلسات، محدود نیستند و فقط جلسات را فقط صِرف جلسه داشتن برگزار نمی ‌کنند، شکست می‌خورند. این را بدانید، هنگامی که در جلسات خود حضور دارید، رقیب شما روی نیازهای مشتری و انجام کارهای بیشتر متمرکز است.

دلیل دیگر رضایت کارمندان. مطمئنا همگی ما عاشق دیدن تصاویری از دفاتر جالب گوگل یا مایکروسافت هستیم، اما شاید بهتر باشد نظرسنجیی از آن کارمندان انجام دهیم و ببینم آنها ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند یا در یک دفتر.

فکر می‌کنید این افراد از رفت و آمد خود برای کار لذت می‌برند؟ کارمندان ناراضی با کم کردن کار مفیدشان، میلیاردها ریال به سازمان‌ها ضرر می‌‌زنند.

علاوه بر این ، اخیراً یک مطالعه نشان داد که احساسات کارکنان نسبت به سازمان تأثیری غیر قابل انکار بر فروش و سود دارد. آیا کارمندان شما نیاز به زمان با کیفیت بیشتری در خانه دارند؟ آیا آنها انعطاف پذیری بیشتری در شغل خود می‌خواهند؟ آیا آنها می‌خواهند احساس اعتماد بیشتری به سازمان داشته باشند؟ این مسئولیت شماست که دریابید چه چیزی باعث خوشبختی آنها می‌شوند. جمع شدن کارمندان برای فرهنگ سازمان مهم است. اما برای انجام این کار حتما نیازی به یک دفتر کار ندارید.

دلیل دیگر دسترسی به استعدادهای بهتر است. اکنون، اگرچه اکثر تیم اصلی رسانه نوتاش در تهران مستقر است، اما ما همکاران دیگری از سراسر دنیا داریم که ما را در تهیه مقلات و محتوای این رسانه یاری می‌کنند. ما وقتی به دنبال استعدادها باشیم، از مزیت رقابتی برخوردار می‌شویم زیرا یک کارمند آینده‌نگر حتما نباید در مکانی مشخص قرار داشته باشد.

اگر تیم استارتاپی شما از افرادی با «تعهد و دانش لازم و کافی» تشکیل شده باشند، آنها می‌توانند از این دانش به نمایندگی از کسب‌وکار نوپای شما در هر نقطه از جهان استفاده کنند.

دلیل دیگر کاهش هزینه‌های سربار است. سازمان مجازی شما هزینه‌های سربار رقبا را ندارد. این به شما فرصت می‌دهد تا در موارد دیگری که تأثیر بیشتری بر کسب‌وکار تان می‌گذارد سرمایه‌گذاری کنید. داشتن یک سازمان مجازی به معنای یک سطح کاملاً جدید از اعتماد است. تیم اجرایی برای ساختن این کار به بهترین شکل باید با هر ذره از موجودیت خود به کارمندان اعتماد کند.

ولی بیایید با واقعیت روبرو شویم، برخی از کارمندان برای این نوع کار ساخته نشده‌اند.

و اگر با خود صادق باشیم، برخی از صاحبان این شرکت‌ها نیز برای این نوع دفاتر مجازی مناسب نیستند. سازمان‌هایی که می‌خواهند این مسیر را طی کنند باید تمرکز کامل را روی استخدام و آموزش خود قرار دهند.

در گذشته باقی نمانید. یکی از دلایلی که شاید باعث شود شما نیاز به یک دفتر فیزیکی در مرکز یک شهر داشته باشید این است که ارتباطات شما بدون تعامل چهره به چهره غیرممکن باشد.

اما این مورد، دیگر در مورد بیشتر کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها صادق نیست. ما با دسترسی به یک تلفن هوشمند، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و دورکاری می‌توانیم کار خود را پیش ببریم. اگر نیاز به جلسه دارید از اسکایپ استفاده کنید تا در دو ثانیه به آنجا بروید البته اگر واقعاً مجبور هستید جلسه‌ای داشته باشید. در مورد تلگرام و واتس اپ چطور؟ پیام فوری در دست ماست. از طرف دیگر امروز خدمات بیشتری در فضای ابری قرار دارند.

از طرف دیگر، افراد خلاق بسیاری هستند که به دنبال ساعات انعطاف پذیر برای کار و زندگی خود هستند و لزوماً نمی خواهند ۴۰ ساعت در هفته کار کنند. همچنین طراحان خلاق و روزنامه نگاران و نویسنده‌های مستقل و افراد و فرصت‌های شگفت انگیز در خارج از کشور وجود دارد که به دنبال این نوع انعطاف پذیری هستند.

پس در استخدام همکار یا انتخاب هم بنیان گذار روی افراد مناسب سرمایه‌گذاری کنید. ممکن است همکاران بالقوه شما از پیشتازان ماهر در کل صنعت باشند، اما شما به عنوان یک کسب‌وکار نوپا میبایست در اصل آنها را بر اساس اخلاق و انعطاف پذیری شان استخدام کنید. کار کردن با افراد خوش اخلاق، مطبوع و شادی بخش است. آنها می‌توانند هر چیزی را یاد بگیرند و انجام بدهند.

سوال اصلی این است: آیا می‌توانید یک تجربه مشتری بهتر و محصولات بهتر و خدمات بهتر که در یک محیط اداری واقع نشده را ارائه دهید؟ آیا سازمان و فرهنگ سازمانی شما آماده است تا در این سطح به منابع انسانی استارتاپ خود اعتماد کند؟

نوشته‌های مشابه