جایگاه‌های شغلی مورد نیاز برای بازاریابی محتوای موفق در استارتاپ یا کسب‌وکار

بنام خدا

برای موفقیت استارتاپ یا کسب‌وکار، به مهارت‌ها و توانایی‌های متفاوتی نیاز است که تنها با تشکیل یک گروه ، می‌توانیم به آنها برسیم. با اینکه هیچ ساختار و عملکرد بی عیبی برای شرکت‌های مختلف وجود ندارد و بر اساس نیازهای مختلف مشتری‌ها، متفاوت است، قوانین ثابت و مشخصی برای موفقیت در این زمینه وجود دارد.

در این جا به ۱۰ نقش محتوایی اشاره می‌کنم اما این به معنای این نیست که برای تحقق هرکدام از آنها باید به ایجاد یک جایگاه شغلی جداگانه فکر کنید بلکه این موارد توانایی و ویژگی‌هایی است که باید در مجموعه تان وجود داشته باشد و همانطور که در ادامه می‌خوانید هر کدام از آنها در شرکت‌های مختلف، عناوین متفاوتی هم دارند.

مدیر اصلی محتوا و یا بنیانگذار

در اکثر موارد این نقش بر عهدهٔ شماست. این فرد مسئول اصلی ایجاد و سردبیری بیانیه ماموریت محتوا است.با اینکه تولید محتوا وظیفه تمام اعضای گروه است ، اما مدیر اصلی باید بر تولید محتوا به صورت پیوسته و مناسب با نیاز مشتری‌ها نظارت کند. علاوه بر آن او باید بداند محتوا به چه نتیجه‌ای خواهد رسید و به مسائلی مانند جذب مخاطب‌های بیشتر و حفظ آنها و درآمد زایی توجه کند.

عناوین دیگر این مسوولیت، مدیر اصلی محتوا، صاحب امتیاز، بنیانگذار، مالک، ناشر و یا C.E.O است.

مدیر ویراستاری

وظیفهٔ این فرد علاوه بر روایتگری داستان ، مدیریت پروژه نیز است. مدیر ویراستاری به عنوان جانشین مدیراصلی محتوا، برنامه‌های محتوایی را تهیه و اجرا می‌کند.همزمان که مدیر اصلی محتوا بر استراتژی و یا برخی محتوا‌ها تمرکز می‌کند، وظیفهٔ مدیر ویراستاری اینست که با همکاری با سایر نقش‌ها، اجرای کار و نیز تمام برنامه‌ها از جمله زمانبندی‌های محتوایی را پیش ببرد.

عناوین دیگر این مسوولیت، مدیر ویراستاری، ویراستار اصلی یا حتی مدیر پروژه است.

مدیر اصلی دریافت اطلاعات (مدیر اصلی گوش دادن) (C.L.O)

وظیفهٔ او همانند یک متخصص ترافیک برای شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های محتوایی است. او حرف گروه‌ها را می‌شنود، مکالمه‌ها را سازماندهی می‌کند و اعضای گروه از جمله شما، مدیر ویراستاری و یا مسوول فروش را از گفتگوهای مناسبی ،که برای پیشرفت به آنها نیاز دارید، با خبر می‌کند. وظیفهٔ ارائهٔ بازخوردها برای پیشرفت شرکت بسیار مهم است. او همچنین باید بداند بخش رسانه‌ای شرکت مثل وبلاگ در ارائهٔ محتوا چگونه عمل می‌کند و اطلاعاتی که بدست آورده را به مدیراصلی و مدیر ویراستاری منتقل کند.

عناوین دیگر این مسوولیت، مدیر شبکه‌های اجتماعی یا مدیر ارتباطات است.

مدیر مخاطبان

وظیفهٔ این فرد زیر نظر داشتن مخاطبان شما است و حصول اطمینان از این که تمام تولیدکنندگان محتوای شما کاملاً با با ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان، محرک‌های احساسی ایشان و آنچه شما از آنها انتظا دارید انجام دهند، آشنا هستند.

او هم چنین وظیفه دارد تا لیست‌های مشترکین را ایجاد کند برای مثال با تهیه و کنترل و رشد لیست ایمیل‌ها یا نامه‌ها و دنبال‌کننده‌های شبکه‌های اجتماعی همزمان با بلوغ و گسترش ماموریت محتوایی شما.

عناوین دیگر این مسوولیت، مدیر افزایش مخاطب، مدیر جریانات و یا مدیر مشترکین است.

مدیر شبکه یا کانال

شبکه و یا کانال‌هایی که محتوایتان در آن وجود دارد، می‌تواند شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه، ایمیل و یا حتی فرد به فرد باشد، وظیفهٔ رئیس شبکه این است که از هرکدام از آنها بیشترین سود را ببرید. اطلاع از اینکه برای مثال چه چیزی بهترین عملکرد را در slideshare سایت لینکدین دارد. چه زمانی و هر چند وقت یکبار باید ایمیل ارسال کنید.در زمان گسترش تجارتتان در توییتر، چه تعداد محتوا باید به نمایش بگذارید.چه کسی ناظر روند و اجرای استراتژی‌های شبکه‌های مبتنی بر موبایل است؟ برای انجام این وظایف به یک مدیر شبکه در گروهتان نیاز دارید.

بخش ازاین وظایف ممکن است توسط مدیر ویراستاری یا حتی مدیر بازاریابی تان انجام شود. عناوین دیگر مانند مدیر شبکه اجتماعی،مدیر بازاریابی و یا مدیر رسانه‌های الکترونیکی است.

مدیر فناوری

با توجه به اینکه بازاریابی و فناوری اطلاعات در حال ادغام است، به یک یا چند نفر در گروه نیاز دارید تا با کمک آنها بتوانید از این جریانات به شکل صحیح در فرآیند بازاریابی محتوایی بهره ببرید. مسوولیت این افراد شامل نمایش و انتشار مجموعهٔ شما است. برای مثال نظارت بر زیرساخت وبسایتتان و سیستم ایمیلی تان و چگونگی بکارگیری آنها با هم از وظایف اوست.

عناوین دیگر این مسوولیت،مدیر رسانه الکترونیک،مدیرIT و مدیر سرویس‌های تحت وب است.

مدیر خلاقیت

وظیفهٔ این فرد،جذاب کردن محتوا هایتان بوسیله طراحی شکل و ظاهر محتواهایتان است. این وظیفه از هرچیز دیگر مهم تر است و این به خاطر این است که شکل ظاهری شبکهٔ اجتماعی در جذب و نگهداشت دنبال‌کننده بسیار مهم است. او مسوول نمای کلی و حس القاییِ محتوایتان (سایتتان ، تصاویر و عکس‌ها و هر چیز دیگری که تولید می‌کنید) است.

عناوین این مسوولیت، مدیر خلاقیت و مدیر طراحی گرافیک است.

مدیر ارتباطات با اینفلوئنسر ها

به این نقش به طور رسمی ، مدیر ارتباط رسانه‌ای می‌گویند و مدیر اینفلونسر نام دیگر آن است. وظیفهٔ او شناسایی اینفلونسرهای کلیدی و برقراری و حفظ ارتباط مستقیم با آنها و به کارگیری این ارتباط درفرآیند بازاریابی است، به نحوی که بر کسب‌وکار تان تاثیر مثبت داشته باشد.

عناوین دیگر آن،مدیر روابط عمومی، مدیر رسانه‌ای،مدیر بازاریابی و یا مدیر ارتباطات است.

مدیر ارتباط با فریلنسرها و موسسات

همانطور که نیازمندی‌ها محتوایی تان در حال افزایش است،مجموعه تان برای پیشرفت به استعداد فریلنسرها و تامین‌کننده‌های برن سازمانی محتوا نیاز پیدا خواهد کرد. مجموعه ، تیم ماهر محتوایی و شبکه‌های خودش را دارد و وظیفهٔ این فرد تعیین نرخ‌ها و مسئولیت‌ها است تا تلاش‌های تیم تان در راستای برنامه محتوایی شرکت یا استارتاپ همگرا شود.

سایر عناوین این مسوولیت، مدیر ویراستاری و یا مدیر پروژه است.

مدیر تولید محتوا

زمانی که دارایی‌های محتوایی تان را توسعه می‌دهید ، فرصت‌های تازه و جدیدی برای هدفگذاری مجدد بر روی محتواهایتان بدست خواهید آورد. وظیفهٔ این فرد این است که به طور مداوم به پیشرفت محتواهایتان نظارت داشته باشد و برای ساخت محتواهای جدید برنامه‌ریزی کند.

عناوین دیگر این جایگاه،مدیر شبکه اجتماعی، متخصص تولید محتوا و یا مدیر محتوا است.

هدف شما در حال حاضر تخصیص این نقش‌ها به افراد است. اگر به تنهایی کار می‌کنید، مهم ترین موارد را اولویت بندی کنید ولی در ادامه برای تبدیل شدن به مرجع پیشتاز اطلاعات در صنعت یا بازار گوشه خود به تمام این نقش‌ها نیاز خواهید داشت.

برای مشاهده لیست کامل سری مقالات «استراتژی بازاریابی محتوا محور برای ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به بازار» اینجا کلیک کنید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه