دو راه برای موفقیت وجود دارد

موفقیت چیست؟

شاید سریعترین تعریفی که به ذهن بیاد ثروت و آرامش و … باشه ولی اینها فقط اهدافند. در فرهنگ‌های لغات مختلف تعاریف مختلفی دیده می‌شه اما این تعریف به نظرِ نوتاش بهترین و ساده‌ترین تعریفه:

«موفقیت یعنی رسیدن به هدف یا مقصودِ از پیش تعیین شده از طریق گذراندن گام به گامِ مراحل برنامه‌ریزی شده»

خب تا همینجا هم کاملا مشخص شد که موفقیت با تلاش و کوشش بسیار میسر میشه. این جهد و کوشش باید برنامه‌ریزی شده باشه وگرنه جز اتلاف وقت نتیجه‌ای نداره. برگردیم به همون ثروت و آرامش و به آنها خانه دار شدن و مدرک تحصیلی و مهاجرت و کسب‌وکار و شغل دلخواه و مورد علاقه هم اضافه کنیم (که دیگه میدونیم همش از جنس هدفه و نه خود موفقیت). برای رسیدن به این اهداف و آرزوها و رویاها چه باید کرد؟ بله درسته؛ برنامه‌ریزی. ولی قبل از برنامه‌ریزی ما دو تا کار مهم باید انجام بدیم:

۱- تعیین هرچه دقیقتر هدف

به طور مثال:

آرزو و رویا = ثروت ولی هدف = رسیدن به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان دارایی ثابت و ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان پس انداز در بانک
آرزو و رویا = آرامش ولی هدف = از بین رفتن تنش و اختلاف نظر با همسر در خصوص زمان مناسب برای بچه دار شدن
آرزو و رویا = خانه دار شدن ولی هدف = داشتن خانه‌ای در منطقه سعادت آباد تهران (و بالای اتوبان نیایش) به متراژ ۹۰ تا ۱۱۰ متر مربع
آرزو و رویا = مدرک تحصیلی ولی هدف = مدرک کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه امیرکبیر تهران
آرزو و رویا = مهاجرت ولی هدف = مهاجرت به کشور استرالیا از طریق ویزای کاری دائم
آرزو و رویا = کسب‌وکار ولی هدف = فروش لوازم تخصصی بدنسازی از طریق اپ موبایل و وبسایت به ورزشکاران و باشگاههای بدنسازی ایران
آرزو و رویا = شغل ولی هدف = طراح رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) در شرکت دیجیکالا
آرزو و رویا = خانه دار شدن ولی هدف = داشتن خانه‌ای در منطقه سعادت آباد تهران (و بالای اتوبان نیایش) به متراژ ۹۰ تا ۱۱۰ متر مربع
آرزو و رویا = مدرک تحصیلی ولی هدف = مدرک کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه امیرکبیر تهران
آرزو و رویا = مهاجرت ولی هدف = مهاجرت به کشور استرالیا از طریق ویزای کاری دائم
آرزو و رویا = کسب‌وکار ولی هدف = فروش لوازم تخصصی بدنسازی از طریق اپ موبایل و وبسایت به ورزشکاران و باشگاههای بدنسازی ایران
آرزو و رویا = شغل ولی هدف = طراح رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) در شرکت دیجیکالا

۲- تعیین زمان هرچه دقیقتر برای اهدافمون

به طور مثال:

هدف = رسیدن به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان دارایی ثابت و ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان پس انداز در بانک – زمان رسیدن به هدف: ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
هدف = از بین رفتن تنش و اختلاف نظر با همسر در خصوص زمان مناسب برای بچه دار شدن – زمان رسیدن به هدف: تا ۱۵ روز دیگه
هدف = داشتن خانه‌ای در منطقه سعادت آباد تهران (و بالای اتوبان نیایش) به متراژ ۹۰ تا ۱۱۰ متر مربع – زمان رسیدن به هدف: اول خرداد ۱۴۰۲
هدف = مدرک کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه امیرکبیر تهران – زمان رسیدن به هدف: ۱ مهر ۱۳۹۹
هدف = مهاجرت به کشور استرالیا از طریق ویزای کاری دائم – زمان رسیدن به هدف: تابستان ۱۳۹۹
هدف = فروش لوازم تخصصی بدنسازی از طریق اپ موبایل و وبسایت به ورزشکاران و باشگاههای بدنسازی ایران – زمان رسیدن به هدف: تا شش ماه دیگر
هدف = طراح رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) در شرکت دیجیکالا – زمان رسیدن به هدف: سال دیگه همین موقع

حالا با داشتن هدفِ کاملا مشخص و با ددلاینی (Deadline) که تخمین زدیم میتونیم شروع کنیم به برنامه‌ریزی و خرد کردن اهداف به برنامه‌های سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه و حتی ساعتی. (در خصوص برنامه‌ریزی به مقاله برنامه‌ریزی برای موفقیت رجوع کنید).

بعد از برنامه‌ریزی کار اصلی ما شروع میشه که همون تلاش و کوشش بسیار بسیار زیاده. تلاش در اجرای روزانه و «صبورانۀ» همون کارهای به ظاهر کم اهمیتِ کوچکِ خرد شده تا حد ساعت و با به کار بستن اثر تصاعدی برای رسیدن به هدف بزرگ تعیین شده.

البته ممکنه تلاش و کوششِ فیزیکی و قدرت بدنی بالا هم نیاز داشته باشید اما به نظرِ نوتاش مهمتر از اون، تلاش بسیار زیاد برای «پایبند بودن به برنامه» است. تا جایی که موفقیت را میشه پایبندی به جدول برنامه‌ریزی معنی کرد. موققیت را میشه ناامید نشدن از شکستِ برنامه‌ریزی و تلاش برای برنامه‌ریزی مجدد دونست یا حتی دوباره بلند شدن و برخاستن بعد از هر شکست.

شکست بخش مهمی از روند یادگیری است. شکست تنها راه یاد گرفتن از طریق آزمون و خطاست. نه تنها نباید از شکست ترسید بلکه باید به شکست خوردن تمایل نشان دهید. تنها کسانی که جرئت شکست خوردن دارند می‌توانند موفق شوند.

افرادی که ناامید و دلسرد می‌شوند و یا بی تحرک و به دور از خطر فقط منتظر می‌مانندتا به خواسته‌های خود برسند، تنها به ته ماندۀ خواسته‌های افرادی میرسند که قبل از آنها برخاستتند و تلاش بسیار و ریسک کردند.

همچنین در مسیر موفقیت باید یاد بگیریم ببخشیم و با این کار از گذشته رها شویم و به زمان حال برگردیم. ممکن است همکارمان موقعیت کاری ما را تخریب کرده باشد، شریک کاری از لحاظ مالی به ما آسیب رسانده باشد یا حتی دوست یا همسرمان به ما دروغ گفته باشد… باید همه را با ببخشیم. البته لازم نیست از رفتارشان چشم پوشی کنیم و یک بار دیگر به آنها اعتماد کنیم، اما باید از همه اینها درس بگیریم و ببخشیم و پیش برویم.

۳- مستند سازی و به اشتراک گذاری برنامه‌ریزی

تحقیقات انجام شده توسط دکتر گیل ماتئو از دانشگاه دومینیکن نشان می‌دهد افرادی که اهداف خود را یادداشت می‌کنند، این اطلاعات را با یک دوست به اشتراک می‌گذارند و به روزرسانی‌های هفتگی را برای آن دوست ارسال می‌کنند، به طور متوسط ​​، ۳۳ درصد در تحقق اهداف بیان شده خود موفق تر از آنهایی هستند که صرفاً اهداف خود را تدوین می‌کنند.

باید شروع به اشتراک گذاری اهدافتان با دیگران کنید. و مهمتر از همه ، آن اهداف را روزانه مرور کنید. درست شنیدید؛ هر روز اهدافتان را بخوانید تا مطمئن شوید که از مسیر خارج نشدید. بعد از گذشت چند ماه یا حتی روز، تاثیر این کار را خواهید دید. اگر مایل بودید حتی می‌توانید بر اساس کتاب قانون ۱۰برابر (The 10X Rule) اثر گرانت کاردون ، اهداف خود را به شش دسته مالی ، خانوادگی ، معنوی ، روحی ، جسمی و بشردوستانه تقسیم کنید.

۴- اشتیاق، ایمان، خیال پردازی، تداوم

در نهایت باید بدانیم که:

برای تبدیل شدن به یک فرد موفق، باید موفقیت را بیشتر از هرکس یا هر چیز دیگری مشتاقانه بخواهید. این امر هیچ گاه آسان نیست. از طرف دیگر، ایمان اکسیر درونی است که به افکار تان، جان و قدرت می‌دهد تا بدون احساس نا امیدی، خستگی‌ها را به جان بخرید و در مسیر مموفقیت به سرعت پیش بروید. این اعتقاد باید بدون هیچ تردیدی باشد و فقط به زمان، انرژی و پشتکار نیاز دارد.

علاوه بر اشتیاق و ایمان، خیال پردازی و بلندپروازی هم لازم است زیرا انسان هر چیزی را که تصور می‌کند، می‌تواند بسازد و یا به دست آورد. ایده‌ها حاصل تخیلات هستند. همه این موارد اگر باهم همراه شوند به ترکیبی غیرقابل مقاومت تبدیل می‌شوند. اما بدون شک شما تنها به این دلیل موفق نمی‌شوید که در لحظاتی متوقف شدید. پس با تداوم و حفظ اشتیاق و ایمان و خیال پردازی و عدم توقف در تلاشتان، به موفقیت برسید.

همانطور که مصریان  قدیم می‌گویند، روم در یک روز ساخته نشده است، چیزی به نام موفقیت یک شبه وجود ندارد.

برای رسیدن به موفقیت، ترکیبی منحصر به فرد از آگاهی، ریسک پذیری، برنامه‌ریزی، اشتیاق، ایمان، خیال پردازی، بلندپروازی، تداوم، بینش، رهبری، همکاری، تیم سازی، شبکه‌سازی، پشتکار، صبر و باور لازم است.

الان که فرق هدف و موفقیت و جایگاه برنامه‌ریزی برامون مشخص شد باید «شروع کنیم». در ضمن تو این مسیر میتونید با نوتاش در ارتباط باشید تا گام به گام در کنار هم به سمت موفقیت قدم برداریم

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

 

نوشته‌های مشابه