تایید جمعی

تایید جمعی (موانع تفکر هوشمندانه – ۱)

ضرب المثلی در فرهنگ پارسی داریم که به نظر جای بحث دارد: «گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». یکی از اشتباهات رایج ما این است که قدرت «نه» گفتن نداریم و یا اصلا نمی‌دانیم چگونه بگوئیم «نه» و متاسفانه وقتی در جمعی قرار می‌گیریم، همراه و همرنگش می‌شویم و از بیان نظر شخصیِ خود و رفتار طبق عقاید و سلایق شخصی خود که اتفاقاً مخالفِ جمع هست اجتناب می‌کنیم.

از نپوشیدن لباسهای نامتناسب خودداری می‌کنیم و حتی برای پذیرفته شدن توسط «دیگران»، به لباسهایی که «همه» می‌پوشند یا «همه» می‌پسندند روی می‌آوریم در صورتیکه نه تنها بازتاب شان و تربیت و اصالت خانوادگی بلکه حتی اعتقاد شخصی و قلبی خود ما هم نیست. یا در جای دیگر در یک جلسه کاری وقتی همه موافق اجرای یک طرح یا پروژه هستند ما حتی اگر دلایل خوبی برای عدم توجیه انجام پروژه داشته باشیم ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم و خود را با جمع هم‌اندیشه نشان دهیم.

اینها همه تعداد کمی از موقعیتهایی بود که ممکن است بارها با آنها روبرو شده باشیم اما به جای آینکه خودمان باشیم (اصیل باشیم)، شبیه هزاران نفر دیگر بودیم (فِیک بودیم).

در مسیر موفقیت باید یاد بگیریم اصالت خودمان را نشان دهیم. باید به وسوسۀ همرنگ شدن با جماعت، «نه» بگوئیم. باید به خیلی از غذاها و لباسها و تفریحات و اطرافیانمان بتوانیم «نه» بگوئیم تا از مسیری که مناسب ما هست دور نشویم. در غیر اینصورت حتما تحت تاثیر دیگران (و به تعدادِ دیگران) به هزار راه یا عقیده و نظری کشانده می‌شویم که برای ما نیست. با نگاهی سریع و ساده به افراد موفقِ اطرافمان و همینطور افراد موفق در دنیا، متوجه می‌شویم که آنها راه خودشان را دارند و نه تنها راه «دیگران» و «همه» و «بقیه» را نرفتند بلکه این دیگران و همه و بقیه هستند که از راه ایشان الگوبرداری می‌کنند.

از طرف دیگر این روحیه در کارهای تیمی به اعضای تیم (مخصوصاً در تیم‌های استارتاپی) کمک می‌کند که افراد با نشان دادن خودِ واقعی‌شان، از خود کارهای خلاقانه نشان دهند.

یک توصیه برای رهبران تیم‌ها و مدیران هوشمند: حتما یک نفر را به عنوان مخالف به تیم خود اضافه کنید. مطمئناً اگر محبوبترین فرد تیم نباشد، مهمترین فرد می‌شود!

فهرست کامل سری مقالات موانع تفکر هوشمندانه را اینجا مشاهده کنید.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

 

نوشته‌های مشابه