تیم یا گروه؟

بنام خدا

در گروه، جمعی از افراد با تخصصهای مختلف دور هم جمع می‌شوند تا هر یک به شکل مستقل و تخصصی کاری را در راستای برنامه و هدف تعیین شده در گروه با مسئولیت فردی به انجام برساند بدون آنکه نتایج کاری و یا عملکرد افرادِ دیگرِ حاضر در گروه برایشان تفاوت یا مسئولیت یا تعهدی بوجود آورد

در گروه‌ها علاوه بر مشارکت، پاسخگویی هم بسیار ضعیف است. یعنی هیچکس حاضر نیست مسئولیت کارها یا تصمیمات غلط یا پیشنهادات مخرب یا اشتباه گروه را به گردن بگیرد و همه به دنبال «انتشار مسئولیت» و «انتقال ریسک» هستند (پیدا کردن شریک جرم و عدم احساس تنهایی در هنگام سرزنش شدن!).

حال آنکه در یک تیم، علاوه بر اینکه جمعی از افراد در راستای برنامه و هدف تعیین شده گرد هم می‌آیند، معمولا افراد در کنار مهارتهای تخصصی خود، با داشتن مهارت‌های مکمل، باعث هم افزایی با سایر افراد تیم می‌شوند. به طوری که نقاط قوت هر عضو تیم به حداکثر و نقاط ضعف ایشان به حد اقل برسد.

اعضای تیم به هم کمک می‌کنند و سایر اعضا را نیز از پتانسیل‌های مثبت خود آگاه میسازند و در نتیجه محیطی را فراهم میسازند تا دیگر اعضای تیم بتوانند فراتر از محدودیت‌های فردی خود فعالیت نمایند.

از جمله تفاوت‌های دیگر گروه و تیم، در مدیر آنهاست که به ترتیب وظیفه ریاست یا رهبری را به عهده دارد.

سوال، نظر، دیدگاه و کامنت در پایین همین صفحه فراموش نشود.

نوشته‌های مشابه